Styr på læringen: jagten på tegn på produktivitet

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Styr på læringen : jagten på tegn på produktivitet. / Vaaben, Nana Katrine.

Borgernær ledelse. ed. / Kristian Gylling Olesen; Anja Svejgaard Pors. Akademisk Forlag, 2016. p. 275-290.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Vaaben, NK 2016, Styr på læringen: jagten på tegn på produktivitet. in KG Olesen & AS Pors (eds), Borgernær ledelse. Akademisk Forlag, pp. 275-290.

APA

Vaaben, N. K. (2016). Styr på læringen: jagten på tegn på produktivitet. In K. G. Olesen, & A. S. Pors (Eds.), Borgernær ledelse (pp. 275-290). Akademisk Forlag.

Vancouver

Vaaben NK. Styr på læringen: jagten på tegn på produktivitet. In Olesen KG, Pors AS, editors, Borgernær ledelse. Akademisk Forlag. 2016. p. 275-290

Author

Vaaben, Nana Katrine. / Styr på læringen : jagten på tegn på produktivitet. Borgernær ledelse. editor / Kristian Gylling Olesen ; Anja Svejgaard Pors. Akademisk Forlag, 2016. pp. 275-290

Bibtex

@inbook{f5dcc0e93cf342a98c2d9afb9924589e,
title = "Styr p{\aa} l{\ae}ringen: jagten p{\aa} tegn p{\aa} produktivitet",
abstract = "Hvem interesserer sig ikke for, om b{\o}rn l{\ae}rer noget i skolerne? Kapitlet unders{\o}ger hvordan forskellige bestr{\ae}belser p{\aa} at f{\o}lge den enkelte elevs l{\ae}ring t{\ae}t resulterer i at l{\ae}rere, skoleledere og politikere ser efter forskellige ”tegn p{\aa} l{\ae}ring”. Men de er ikke n{\o}dvendigvis enige om, hvilke tegn der er de mest p{\aa}lidelige: menneskelige sansninger eller tests? ”Tegn p{\aa} l{\ae}ring” viser sig ogs{\aa} at h{\ae}nge sammen med forskellige ideologiske forst{\aa}elser af, hvilke roller l{\ae}rere og skoler skal spille i samfundet, og l{\ae}rere og skoleledere frygter at ”tegnene tager over” og kan komme til at g{\aa} ud over selve l{\ae}ringen. Kapitlet giver anledning til at diskutere, hvilken rolle tests – eller dokumentation i det hele taget – skal spille i professionelt arbejde, og hvordan det skal v{\ae}gtes i forhold til de menneskelige indsigter, som professionelle f{\aa}r, n{\aa}r de f{\o}lger borgerne t{\ae}t? Det giver ogs{\aa} anledning til at diskutere om ledere skal v{\ae}re ideologiske og om de overhovedet har et alternativ?",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, produktivitet, l{\ae}ring, Skoler, l{\ae}rere, tegn, n{\ae}rhed, ledelse, styring",
author = "Vaaben, {Nana Katrine}",
year = "2016",
month = mar,
day = "29",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-500-4529-8",
pages = "275--290",
editor = "Olesen, {Kristian Gylling} and Pors, {Anja Svejgaard}",
booktitle = "Borgern{\ae}r ledelse",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Styr på læringen

T2 - jagten på tegn på produktivitet

AU - Vaaben, Nana Katrine

PY - 2016/3/29

Y1 - 2016/3/29

N2 - Hvem interesserer sig ikke for, om børn lærer noget i skolerne? Kapitlet undersøger hvordan forskellige bestræbelser på at følge den enkelte elevs læring tæt resulterer i at lærere, skoleledere og politikere ser efter forskellige ”tegn på læring”. Men de er ikke nødvendigvis enige om, hvilke tegn der er de mest pålidelige: menneskelige sansninger eller tests? ”Tegn på læring” viser sig også at hænge sammen med forskellige ideologiske forståelser af, hvilke roller lærere og skoler skal spille i samfundet, og lærere og skoleledere frygter at ”tegnene tager over” og kan komme til at gå ud over selve læringen. Kapitlet giver anledning til at diskutere, hvilken rolle tests – eller dokumentation i det hele taget – skal spille i professionelt arbejde, og hvordan det skal vægtes i forhold til de menneskelige indsigter, som professionelle får, når de følger borgerne tæt? Det giver også anledning til at diskutere om ledere skal være ideologiske og om de overhovedet har et alternativ?

AB - Hvem interesserer sig ikke for, om børn lærer noget i skolerne? Kapitlet undersøger hvordan forskellige bestræbelser på at følge den enkelte elevs læring tæt resulterer i at lærere, skoleledere og politikere ser efter forskellige ”tegn på læring”. Men de er ikke nødvendigvis enige om, hvilke tegn der er de mest pålidelige: menneskelige sansninger eller tests? ”Tegn på læring” viser sig også at hænge sammen med forskellige ideologiske forståelser af, hvilke roller lærere og skoler skal spille i samfundet, og lærere og skoleledere frygter at ”tegnene tager over” og kan komme til at gå ud over selve læringen. Kapitlet giver anledning til at diskutere, hvilken rolle tests – eller dokumentation i det hele taget – skal spille i professionelt arbejde, og hvordan det skal vægtes i forhold til de menneskelige indsigter, som professionelle får, når de følger borgerne tæt? Det giver også anledning til at diskutere om ledere skal være ideologiske og om de overhovedet har et alternativ?

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - produktivitet

KW - læring

KW - Skoler

KW - lærere

KW - tegn

KW - nærhed

KW - ledelse

KW - styring

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-500-4529-8

SP - 275

EP - 290

BT - Borgernær ledelse

A2 - Olesen, Kristian Gylling

A2 - Pors, Anja Svejgaard

PB - Akademisk Forlag

ER -

ID: 160548463