Forandrede former for partitilknytning? Partiernes medlemmer, tilhængere og følgere på de sociale medier
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Forandrede former for partitilknytning? Partiernes medlemmer, tilhængere og følgere på de sociale medier. / Kosiara-Pedersen, Karina; Christensen, Malte Tore.
KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. ed. / Jørgen Elklit; Sune Welling Hansen; Ulrik Kjær. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2021. p. 241-256.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Forandrede former for partitilknytning?
T2 - Partiernes medlemmer, tilhængere og følgere på de sociale medier
AU - Kosiara-Pedersen, Karina
AU - Christensen, Malte Tore
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - I hvilken grad er vælgerne tilknyttet partierne som traditionelle partimedlemmer og følgere gennem sociale medier? Kapitlet tegner for første gang et mere omfattende billede af dét at følge et parti på de sociale medier som en form for partitilknytning. Dét at følge et eller flere partier og/eller deres kandidater er ikke særlig udbredt blandt vælgerne, men dobbelt så udbredt som traditionelt partimedlemskab. Partierne når derfor flere vælgere gennem de sociale medier, end de når gennem deres medlemsorganisation. Halvdelen af dem, der følger et eller flere partier, følger kun ét parti, mens den anden halvdel følger to eller flere partier i samme politiske blok. Det at følge et parti på de sociale medier kan karakteriseres som en (nyere) form for tilknytning. De nye former for tilknytning er ikke på samme vis som partimedlemskab alders- og kønsskæve; de yngre og kvinderne er langt mere med her. Når traditionelt partimedlemskab suppleres af muligheden for at følge partiet gennem sociale medier, tiltrækkes andre vælgere, og der er dermed et mobiliseringspotentiale i disse nye former for partitilknytning.
AB - I hvilken grad er vælgerne tilknyttet partierne som traditionelle partimedlemmer og følgere gennem sociale medier? Kapitlet tegner for første gang et mere omfattende billede af dét at følge et parti på de sociale medier som en form for partitilknytning. Dét at følge et eller flere partier og/eller deres kandidater er ikke særlig udbredt blandt vælgerne, men dobbelt så udbredt som traditionelt partimedlemskab. Partierne når derfor flere vælgere gennem de sociale medier, end de når gennem deres medlemsorganisation. Halvdelen af dem, der følger et eller flere partier, følger kun ét parti, mens den anden halvdel følger to eller flere partier i samme politiske blok. Det at følge et parti på de sociale medier kan karakteriseres som en (nyere) form for tilknytning. De nye former for tilknytning er ikke på samme vis som partimedlemskab alders- og kønsskæve; de yngre og kvinderne er langt mere med her. Når traditionelt partimedlemskab suppleres af muligheden for at følge partiet gennem sociale medier, tiltrækkes andre vælgere, og der er dermed et mobiliseringspotentiale i disse nye former for partitilknytning.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788740833515
SP - 241
EP - 256
BT - KV17
A2 - Elklit, Jørgen
A2 - Hansen, Sune Welling
A2 - Kjær, Ulrik
PB - Syddansk Universitetsforlag
CY - Odense
ER -
ID: 261531806