Forandrede former for partitilknytning? Partiernes medlemmer, tilhængere og følgere på de sociale medier

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

I hvilken grad er vælgerne tilknyttet partierne som traditionelle partimedlemmer og følgere gennem sociale medier? Kapitlet tegner for første gang et mere omfattende billede af dét at følge et parti på de sociale medier som en form for partitilknytning. Dét at følge et eller flere partier og/eller deres kandidater er ikke særlig udbredt blandt vælgerne, men dobbelt så udbredt som traditionelt partimedlemskab. Partierne når derfor flere vælgere gennem de sociale medier, end de når gennem deres medlemsorganisation. Halvdelen af dem, der følger et eller flere partier, følger kun ét parti, mens den anden halvdel følger to eller flere partier i samme politiske blok. Det at følge et parti på de sociale medier kan karakteriseres som en (nyere) form for tilknytning. De nye former for tilknytning er ikke på samme vis som partimedlemskab alders- og kønsskæve; de yngre og kvinderne er langt mere med her. Når traditionelt partimedlemskab suppleres af muligheden for at følge partiet gennem sociale medier, tiltrækkes andre vælgere, og der er dermed et mobiliseringspotentiale i disse nye former for partitilknytning.
Original languageDanish
Title of host publicationKV17 : Analyser af kommunalvalget 2017
EditorsJørgen Elklit, Sune Welling Hansen, Ulrik Kjær
Number of pages16
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Publication date2021
Pages241-256
Chapter13
ISBN (Print)9788740833515
Publication statusPublished - 2021

ID: 261531806