Folketingsvalgkampagner i forandring

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Folketingsvalgkampagner i forandring. / Kosiara-Pedersen, Karina.

In: Oekonomi og Politik, Vol. 84, No. 3, 09.2011, p. 34-46.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Kosiara-Pedersen, K 2011, 'Folketingsvalgkampagner i forandring', Oekonomi og Politik, vol. 84, no. 3, pp. 34-46.

APA

Kosiara-Pedersen, K. (2011). Folketingsvalgkampagner i forandring. Oekonomi og Politik, 84(3), 34-46.

Vancouver

Kosiara-Pedersen K. Folketingsvalgkampagner i forandring. Oekonomi og Politik. 2011 Sep;84(3):34-46.

Author

Kosiara-Pedersen, Karina. / Folketingsvalgkampagner i forandring. In: Oekonomi og Politik. 2011 ; Vol. 84, No. 3. pp. 34-46.

Bibtex

@article{38d773eef464412f8d40f8426f886692,
title = "Folketingsvalgkampagner i forandring",
abstract = "De danske partiers valgkampagner op til folketingsvalg er underg{\aa}et markante forandringer i perioden 1998-2011. Partierne er blevet mere professionelle i deres tilgang til kampagnerne. De forberedes tidligere, eksperter i politisk kommunikation indg{\aa}r, og der anvendes b{\aa}de meningsm{\aa}linger og fokusgrupper, hvis partierne har r{\aa}d. Valgkampagnerne er blevet dyrere.Partierne varierer i deres adgang til penge og frivillig arbejdskraft, og dermed ogs{\aa} i hvorvidt deres kampagner er kapital- eller arbejdskraftintensive. Forandringerne i partiernes kampagneaktiviteter handler ikke blot om, at der er kommet nye kampagneformer til, prim{\ae}rt muliggjort af den teknologiske udvikling, som hjemmesider, blogs og de sociale medier.Der er ogs{\aa} traditionelle kampagneformer, der anvendes mere m{\aa}lrettet end f{\o}r, f.eks. d{\o}r-klokkestemning eller omdeling af pjecer i strategisk vigtige omr{\aa}der, og annoncer i medier, der specielt l{\ae}ses af potentielle v{\ae}lgere. En del traditionelle kampagneformer anvendes fortsat, som oph{\ae}ngning af valgplakater, v{\ae}lgerm{\o}der og pjeceuddeling p{\aa} det lokaletorv.",
author = "Karina Kosiara-Pedersen",
year = "2011",
month = sep,
language = "Dansk",
volume = "84",
pages = "34--46",
journal = "Oekonomi og Politik",
issn = "0030-1906",
publisher = "Jurist- og {\O}konomforbundets Forlag",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Folketingsvalgkampagner i forandring

AU - Kosiara-Pedersen, Karina

PY - 2011/9

Y1 - 2011/9

N2 - De danske partiers valgkampagner op til folketingsvalg er undergået markante forandringer i perioden 1998-2011. Partierne er blevet mere professionelle i deres tilgang til kampagnerne. De forberedes tidligere, eksperter i politisk kommunikation indgår, og der anvendes både meningsmålinger og fokusgrupper, hvis partierne har råd. Valgkampagnerne er blevet dyrere.Partierne varierer i deres adgang til penge og frivillig arbejdskraft, og dermed også i hvorvidt deres kampagner er kapital- eller arbejdskraftintensive. Forandringerne i partiernes kampagneaktiviteter handler ikke blot om, at der er kommet nye kampagneformer til, primært muliggjort af den teknologiske udvikling, som hjemmesider, blogs og de sociale medier.Der er også traditionelle kampagneformer, der anvendes mere målrettet end før, f.eks. dør-klokkestemning eller omdeling af pjecer i strategisk vigtige områder, og annoncer i medier, der specielt læses af potentielle vælgere. En del traditionelle kampagneformer anvendes fortsat, som ophængning af valgplakater, vælgermøder og pjeceuddeling på det lokaletorv.

AB - De danske partiers valgkampagner op til folketingsvalg er undergået markante forandringer i perioden 1998-2011. Partierne er blevet mere professionelle i deres tilgang til kampagnerne. De forberedes tidligere, eksperter i politisk kommunikation indgår, og der anvendes både meningsmålinger og fokusgrupper, hvis partierne har råd. Valgkampagnerne er blevet dyrere.Partierne varierer i deres adgang til penge og frivillig arbejdskraft, og dermed også i hvorvidt deres kampagner er kapital- eller arbejdskraftintensive. Forandringerne i partiernes kampagneaktiviteter handler ikke blot om, at der er kommet nye kampagneformer til, primært muliggjort af den teknologiske udvikling, som hjemmesider, blogs og de sociale medier.Der er også traditionelle kampagneformer, der anvendes mere målrettet end før, f.eks. dør-klokkestemning eller omdeling af pjecer i strategisk vigtige områder, og annoncer i medier, der specielt læses af potentielle vælgere. En del traditionelle kampagneformer anvendes fortsat, som ophængning af valgplakater, vælgermøder og pjeceuddeling på det lokaletorv.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 84

SP - 34

EP - 46

JO - Oekonomi og Politik

JF - Oekonomi og Politik

SN - 0030-1906

IS - 3

ER -

ID: 36016383