En verden af medier: Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

En verden af medier : Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. / Hjarvard, Stig.

Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2008. 298 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Hjarvard, S 2008, En verden af medier: Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Samfundslitteratur, Frederiksberg.

APA

Hjarvard, S. (2008). En verden af medier: Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Samfundslitteratur.

Vancouver

Hjarvard S. En verden af medier: Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2008. 298 p.

Author

Hjarvard, Stig. / En verden af medier : Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2008. 298 p.

Bibtex

@book{1a0bef60864811dd9c20000ea68e967b,
title = "En verden af medier: Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg",
abstract = "Vi lever i en medialiseret kultur. Tidligere var medierne styret af samfundets store institutioner: Partipressen var et redskab for de politiske partier; tidsskrifter og magasiner tjente videnskaben, kunsten eller kulturlivet, og radio og tv var underlagt en almen forpligtelse til at oplyse en f{\ae}lles, national offentlighed. I dag er medierne blevet en selvst{\ae}ndig institution pr{\ae}get af sin egen logik. Mediernes udtryksformer, arbejdsrutiner samt l{\ae}ser-, lytter- og seertal er blevet afg{\o}rende for, hvad der kommer p{\aa} samfundets dagsorden. Medierne er b{\aa}de {"}uden for{"} og {"}inden i{"} samfundet: Som en selvst{\ae}ndig institution, der forvalter samfundets f{\ae}lles kommunikation, s{\ae}tter de spillereglerne for andre akt{\o}rer, og de er samtidig en selvf{\o}lgelig del af hverdagslivets kommunikation mellem familie, venner og kolleger. I samspillet mellem de gamle massemedier og nye interaktive medier opst{\aa}r forandringer af alt fra det politiske magtspil til fritidslivets leg. En verden af medier pr{\ae}senterer en sociologisk teori om mediernes indflydelse p{\aa} kultur og samfund. Gennem en r{\ae}kke dybtg{\aa}ende analyser af politik, religion, sprog og leg viser bogen, hvordan medierne gradvist har forandret b{\aa}de det store samfunds institutioner og det enkelte menneskes normer, adf{\ae}rd og karakter. ",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Medialisering, Sprog, Leg, Religion og politik, Habitus, Mediatization, Religion and Politics, Social Character",
author = "Stig Hjarvard",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "9788759308394",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - En verden af medier

T2 - Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg

AU - Hjarvard, Stig

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Vi lever i en medialiseret kultur. Tidligere var medierne styret af samfundets store institutioner: Partipressen var et redskab for de politiske partier; tidsskrifter og magasiner tjente videnskaben, kunsten eller kulturlivet, og radio og tv var underlagt en almen forpligtelse til at oplyse en fælles, national offentlighed. I dag er medierne blevet en selvstændig institution præget af sin egen logik. Mediernes udtryksformer, arbejdsrutiner samt læser-, lytter- og seertal er blevet afgørende for, hvad der kommer på samfundets dagsorden. Medierne er både "uden for" og "inden i" samfundet: Som en selvstændig institution, der forvalter samfundets fælles kommunikation, sætter de spillereglerne for andre aktører, og de er samtidig en selvfølgelig del af hverdagslivets kommunikation mellem familie, venner og kolleger. I samspillet mellem de gamle massemedier og nye interaktive medier opstår forandringer af alt fra det politiske magtspil til fritidslivets leg. En verden af medier præsenterer en sociologisk teori om mediernes indflydelse på kultur og samfund. Gennem en række dybtgående analyser af politik, religion, sprog og leg viser bogen, hvordan medierne gradvist har forandret både det store samfunds institutioner og det enkelte menneskes normer, adfærd og karakter.

AB - Vi lever i en medialiseret kultur. Tidligere var medierne styret af samfundets store institutioner: Partipressen var et redskab for de politiske partier; tidsskrifter og magasiner tjente videnskaben, kunsten eller kulturlivet, og radio og tv var underlagt en almen forpligtelse til at oplyse en fælles, national offentlighed. I dag er medierne blevet en selvstændig institution præget af sin egen logik. Mediernes udtryksformer, arbejdsrutiner samt læser-, lytter- og seertal er blevet afgørende for, hvad der kommer på samfundets dagsorden. Medierne er både "uden for" og "inden i" samfundet: Som en selvstændig institution, der forvalter samfundets fælles kommunikation, sætter de spillereglerne for andre aktører, og de er samtidig en selvfølgelig del af hverdagslivets kommunikation mellem familie, venner og kolleger. I samspillet mellem de gamle massemedier og nye interaktive medier opstår forandringer af alt fra det politiske magtspil til fritidslivets leg. En verden af medier præsenterer en sociologisk teori om mediernes indflydelse på kultur og samfund. Gennem en række dybtgående analyser af politik, religion, sprog og leg viser bogen, hvordan medierne gradvist har forandret både det store samfunds institutioner og det enkelte menneskes normer, adfærd og karakter.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Medialisering

KW - Sprog

KW - Leg

KW - Religion og politik

KW - Habitus

KW - Mediatization

KW - Religion and Politics

KW - Social Character

M3 - Bog

SN - 9788759308394

BT - En verden af medier

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 6129684