Dipolomatisk krisestyring

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Dipolomatisk krisestyring. / Marcussen, Martin.

In: Samfundsoekonomen, Vol. 1/2024, 2024, p. 22-32.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Marcussen, M 2024, 'Dipolomatisk krisestyring', Samfundsoekonomen, vol. 1/2024, pp. 22-32. <https://tidsskrift.dk/samfundsokonomen/article/view/144056/187570>

APA

Marcussen, M. (2024). Dipolomatisk krisestyring. Samfundsoekonomen, 1/2024, 22-32. https://tidsskrift.dk/samfundsokonomen/article/view/144056/187570

Vancouver

Marcussen M. Dipolomatisk krisestyring. Samfundsoekonomen. 2024;1/2024:22-32.

Author

Marcussen, Martin. / Dipolomatisk krisestyring. In: Samfundsoekonomen. 2024 ; Vol. 1/2024. pp. 22-32.

Bibtex

@article{c925987d14254bf797df9bd302c0fd73,
title = "Dipolomatisk krisestyring",
abstract = "Diplomatisk krisestyring kan itales{\ae}ttes p{\aa} mindst to m{\aa}der: som st{\ae}rkt reguleret eller som forl{\o}be i overensstemmelse med et s{\ae}t spilleregler, der er angivet i Wienerkonventionen om diplomatiske relationer. P{\aa} den anden side kan der opst{\aa} situationer, hvor diplomater spiller ind i falder uden for normalbilledet, og som kan t{\ae}nkes at have uhensigtsm{\ae}ssige konsekvenser for Danmark og danskere. Begge former for krisestyring involverer den danske udenrigstjeneste. I forl{\ae}ngelse af efterh{\aa}nden mange kriseforl{\o}b har der fundet en betydelig m{\ae}ngde organisatorisk l{\ae}ring sted i udenrigstjenesten. Det betyder imidlertid ikke, at alle problemer er l{\o}st. Eksistensen af poly- og perma-kriser udfordrer den gr{\ae}nseoverskridende krisestyring.",
author = "Martin Marcussen",
year = "2024",
language = "Dansk",
volume = "1/2024",
pages = "22--32",
journal = "Samfundsoekonomen",
issn = "0108-3937",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Dipolomatisk krisestyring

AU - Marcussen, Martin

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Diplomatisk krisestyring kan italesættes på mindst to måder: som stærkt reguleret eller som forløbe i overensstemmelse med et sæt spilleregler, der er angivet i Wienerkonventionen om diplomatiske relationer. På den anden side kan der opstå situationer, hvor diplomater spiller ind i falder uden for normalbilledet, og som kan tænkes at have uhensigtsmæssige konsekvenser for Danmark og danskere. Begge former for krisestyring involverer den danske udenrigstjeneste. I forlængelse af efterhånden mange kriseforløb har der fundet en betydelig mængde organisatorisk læring sted i udenrigstjenesten. Det betyder imidlertid ikke, at alle problemer er løst. Eksistensen af poly- og perma-kriser udfordrer den grænseoverskridende krisestyring.

AB - Diplomatisk krisestyring kan italesættes på mindst to måder: som stærkt reguleret eller som forløbe i overensstemmelse med et sæt spilleregler, der er angivet i Wienerkonventionen om diplomatiske relationer. På den anden side kan der opstå situationer, hvor diplomater spiller ind i falder uden for normalbilledet, og som kan tænkes at have uhensigtsmæssige konsekvenser for Danmark og danskere. Begge former for krisestyring involverer den danske udenrigstjeneste. I forlængelse af efterhånden mange kriseforløb har der fundet en betydelig mængde organisatorisk læring sted i udenrigstjenesten. Det betyder imidlertid ikke, at alle problemer er løst. Eksistensen af poly- og perma-kriser udfordrer den grænseoverskridende krisestyring.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1/2024

SP - 22

EP - 32

JO - Samfundsoekonomen

JF - Samfundsoekonomen

SN - 0108-3937

ER -

ID: 384248587