Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. / Hyldegård, Jette Seiden; Jensen, Hanne Nexø.
In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 16, No. 29, 10.2020, p. 87-104.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces
AU - Hyldegård, Jette Seiden
AU - Jensen, Hanne Nexø
PY - 2020/10
Y1 - 2020/10
N2 - Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at under-støtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Un-dersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.
AB - Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at under-støtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Un-dersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 16
SP - 87
EP - 104
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 29
ER -
ID: 247547520