Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Standard
Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde? / Ejersbo, Niels; Houlberg, Kurt; Pedersen, Lene Holm.
In: Politica, Vol. 51, No. 3, 2019, p. 328-344.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?
AU - Ejersbo, Niels
AU - Houlberg, Kurt
AU - Pedersen, Lene Holm
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Bureaukrati og regler har været udsat for kritik i årevis. Med begrebet om ”selvpåført bureaukrati” er der sat fokus på de regler, som kommunerne selv vedtager, og det spiller samtidig videre på de negative billeder, som typisk forbindes med bureaukrati. Artiklen undersøger, hvad der driver fremvæksten af interne regler i to kommuner, og hvordan ledere og ansatte opfatter de lokale regler. Fremvæksten af interne regler er påvirket af lokale forhold som politisk opmærksomhed og sikring af ligebehandling af såvel borgere som ansatte, men nationale forhold som regulering også ser ud til at have betydning. I modsætning til de gængse fordomme over for regler opfatter ledere og medarbejdere, at de fleste regler leverer et positivt bidrag til kvaliteten i servicen.
AB - Bureaukrati og regler har været udsat for kritik i årevis. Med begrebet om ”selvpåført bureaukrati” er der sat fokus på de regler, som kommunerne selv vedtager, og det spiller samtidig videre på de negative billeder, som typisk forbindes med bureaukrati. Artiklen undersøger, hvad der driver fremvæksten af interne regler i to kommuner, og hvordan ledere og ansatte opfatter de lokale regler. Fremvæksten af interne regler er påvirket af lokale forhold som politisk opmærksomhed og sikring af ligebehandling af såvel borgere som ansatte, men nationale forhold som regulering også ser ud til at have betydning. I modsætning til de gængse fordomme over for regler opfatter ledere og medarbejdere, at de fleste regler leverer et positivt bidrag til kvaliteten i servicen.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 51
SP - 328
EP - 344
JO - Politica
JF - Politica
SN - 0079-3027
IS - 3
ER -
ID: 234508649