Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Standard

Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde? / Ejersbo, Niels; Houlberg, Kurt; Pedersen, Lene Holm.

In: Politica, Vol. 51, No. 3, 2019, p. 328-344.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Harvard

Ejersbo, N, Houlberg, K & Pedersen, LH 2019, 'Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?', Politica, vol. 51, no. 3, pp. 328-344.

APA

Ejersbo, N., Houlberg, K., & Pedersen, L. H. (2019). Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde? Politica, 51(3), 328-344.

Vancouver

Ejersbo N, Houlberg K, Pedersen LH. Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde? Politica. 2019;51(3): 328-344.

Author

Ejersbo, Niels ; Houlberg, Kurt ; Pedersen, Lene Holm. / Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?. In: Politica. 2019 ; Vol. 51, No. 3. pp. 328-344.

Bibtex

@article{a021be91e9d147ae802e28fd0d404102,
title = "Selvp{\aa}f{\o}rt bureaukrati i kommunerne – form{\aa}lstjenlig forvaltning eller et un{\o}dvendigt onde?",
abstract = "Bureaukrati og regler har v{\ae}ret udsat for kritik i {\aa}revis. Med begrebet om ”selvp{\aa}f{\o}rt bureaukrati” er der sat fokus p{\aa} de regler, som kommunerne selv vedtager, og det spiller samtidig videre p{\aa} de negative billeder, som typisk forbindes med bureaukrati. Artiklen unders{\o}ger, hvad der driver fremv{\ae}ksten af interne regler i to kommuner, og hvordan ledere og ansatte opfatter de lokale regler. Fremv{\ae}ksten af interne regler er p{\aa}virket af lokale forhold som politisk opm{\ae}rksomhed og sikring af ligebehandling af s{\aa}vel borgere som ansatte, men nationale forhold som regulering ogs{\aa} ser ud til at have betydning. I mods{\ae}tning til de g{\ae}ngse fordomme over for regler opfatter ledere og medarbejdere, at de fleste regler leverer et positivt bidrag til kvaliteten i servicen. ",
author = "Niels Ejersbo and Kurt Houlberg and Pedersen, {Lene Holm}",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "51",
pages = " 328--344",
journal = "Politica",
issn = "0079-3027",
publisher = "EditorialArca",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Selvpåført bureaukrati i kommunerne – formålstjenlig forvaltning eller et unødvendigt onde?

AU - Ejersbo, Niels

AU - Houlberg, Kurt

AU - Pedersen, Lene Holm

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Bureaukrati og regler har været udsat for kritik i årevis. Med begrebet om ”selvpåført bureaukrati” er der sat fokus på de regler, som kommunerne selv vedtager, og det spiller samtidig videre på de negative billeder, som typisk forbindes med bureaukrati. Artiklen undersøger, hvad der driver fremvæksten af interne regler i to kommuner, og hvordan ledere og ansatte opfatter de lokale regler. Fremvæksten af interne regler er påvirket af lokale forhold som politisk opmærksomhed og sikring af ligebehandling af såvel borgere som ansatte, men nationale forhold som regulering også ser ud til at have betydning. I modsætning til de gængse fordomme over for regler opfatter ledere og medarbejdere, at de fleste regler leverer et positivt bidrag til kvaliteten i servicen.

AB - Bureaukrati og regler har været udsat for kritik i årevis. Med begrebet om ”selvpåført bureaukrati” er der sat fokus på de regler, som kommunerne selv vedtager, og det spiller samtidig videre på de negative billeder, som typisk forbindes med bureaukrati. Artiklen undersøger, hvad der driver fremvæksten af interne regler i to kommuner, og hvordan ledere og ansatte opfatter de lokale regler. Fremvæksten af interne regler er påvirket af lokale forhold som politisk opmærksomhed og sikring af ligebehandling af såvel borgere som ansatte, men nationale forhold som regulering også ser ud til at have betydning. I modsætning til de gængse fordomme over for regler opfatter ledere og medarbejdere, at de fleste regler leverer et positivt bidrag til kvaliteten i servicen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 51

SP - 328

EP - 344

JO - Politica

JF - Politica

SN - 0079-3027

IS - 3

ER -

ID: 234508649