Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Documents

  • Jens Peter Thomsen
  • Siri Dencker
  • Thomas Mørch Pedersen
Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).
Original languageDanish
JournalDansk Sociologi
Volume24
Issue number3
Pages (from-to)11-35
ISSN0905-5908
Publication statusPublished - 2013

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 117924517